Затримка мовного розвитку: американський погляд на проблему

Опанування промовою – індивідуальний процес, який залежить від багатьох різних чинників. Тут грає роль і оточення, склад характеру, і психічний розвиток малюка. Якщо розвиток комунікаційних навичок не відбудеться в строк (зазвичай до трьох років), це може бути сигналом, що можливо наступають незворотні зміни. У цьому випадку потрібна кваліфікована допомога лікарів. Закордонні дослідники ділять порушення мови на первинні та вторинні. Первинні мовні порушення виникають власними силами і пов’язані коїться з іншими станами. Вторинні виникають при ДЦП, розладах аутистичного спектру, розумової відсталості, порушеннях слуху і т.д. Діти із затримкою мовного розвитку – це діти з нормальним розумовим розвитком, слухом, розумінням мови, розвитком в емоційній сфері, з виробленими артикуляційними навичками розвиток мови яких не вкладається у вікові нормативи.

Щоб батьки могли чітко розуміти, коли консультацію логопеда в жодному разі не можна відкладати, Американська Асоціація Сімейних Лікарів наводить список так званих червоних прапорів(наводимо фрагменти зі статті). При появі цих ознак батькам варто не відкладаючи звернутися до спеціалістів. /Дитина не вказує на предмет, не спілкується жестами.
1 рік і 3 місяці // Дитина не дивиться на іграшки, не показує за назвою предмети та людей. За нормою на той час дитина повинна вміти розрізняти 5-10 предметів. Наприклад, улюблені іграшки // У мові менше трьох слів.
1 рік і 6 місяців// Дитина не може виконати такі одноступінчасті інструкції як “підніми ручку”, “посміхнись”. // Дитина не використовує звернення “мама”, “тато” та/або інші імена.
2 роки // Не співвідносить слова та назви частин тіла. // У мові менше 25 слів.
2,5 року // Дитина не відповідає на запитання (словесно або кивком/похитуванням голови) // Не використовує власні двослівні пропозиції, включаючи поєднання ” іменник + дієслово”.
3 роки // Не розуміє прийменники або слова, що позначають дії.// Не може виконати двоступінчасту інструкцію (“візьми м’ячик, а тепер даси його мені?”) // У промові менше 200 слів. У цьому дитина не вимагає предмети, називаючи їх (тільки вказуючи пальцем). Повторює пропозиції у відповідь на запитання (ехолалія).
У будь-якому віці:
Спостерігається регрес у розвитку мови або втрата раніше набутих мовних навичок.


Рання діагностика мовленнєвих порушень

Американські фахівці попереджають про важливість ранньої діагностики мовленнєвих порушень та своєчасний початок їх корекції. Багато лікарів дотримуються думки, що логопедична робота не може початися доти, доки дитина не почне говорити. Однак така позиція не є правильною. Корекція може і має розпочатися якомога раніше. Проведені дослідження доводять, що діти активно засвоюють мову задовго до того, як вимовляють своє перше слово. Про це також свідчать дані досліджень, проведених Радіологічним Товариством Північної Америки (RSNA). Відповідно до них, у дітей із затримкою мовного розвитку сприйняття мови здійснюється правою півкулею, а не лівою, як це відбувається зазвичай.

Вчені Радіологічного Товариства першими у світі використовували функціональну МР-томографію (ф-МРТ) для вивчення активності головного мозку у дітей із затримкою мовного розвитку. Вони провели ф-МРТ 17 дітям з ненормально затриманим мовленнєвим розвитком та 35 дітям того ж віку з нормальною мовою, щоб зіставити моделі роботи головного мозку у цих групах. Для вивчення реакції мозку на мову, що сприймається, ф-МРТ проводилося під час прослуховування дітьми аудіозаписів з голосами їхніх матерів. Середній вік дітей в обох групах склав 4,5 року. Результати дослідження показали, що у дітей з вираженою ЗРР вищий рівень активності правої півкулі головного мозку порівняно зі здоровими дітьми, у яких при сприйнятті мови працює ліва півкуля. Було також встановлено, що у дітей із ЗРР від 4 років і старше мозкова активність дещо нижча, ніж у дітей із контрольної групи. Це говорить про відставання у розвитку розуміння мови у таких дітей. Отримані дані ще раз доводять важливість раннього початку корекційної роботи, оскільки розуміння зверненого мовлення формується у дітей до того, як вони почнуть вимовляти перші слова.

Releated Post